måndag 12 september 2011

vale vale vale

vid tågstationen i Malaga

utsikten från tågresan... muuuy boonitoo
nu är det andra morgonen i Spanien, mina värdföräldrar har åkt till jobbet och jag sitter bredvid en av mina systrar vid köksbordet som pluggar. Igår var officielt min första dag här, det var en lång dag men åh så rolig, det ända som gör mig jättefrustrerad och som jag tycker är riktigt jobbigt är att det inte är mycket jag förstår än, dessutom kan det vara så att jag förstår mer än vad jag kan säga.. men jag lär mig nya ord varje dag, så sakta men säkert. I går var det Lolas födelsedag, hon fyllde 8 år och några av hennes vänner var här och hennes familj också, jag fick träffa los abuelos, och andra personer i familjen. Det var spanskt firande! I går åt vi även paella, i södra Spanien går det vid ett annat namn och skiljer sig lite åt, men det var  jättegott!! Idag har vi besökt Zalima, skolan jag ska gå på.. jag fick träffa unas profesoras men igen så förstog jag inte så mycket, le och se glad ut .. le och se glad ut. Jag och en av de äldre systrarna följde med mig dit och visade mig omkring i stan, det var 26+ halv 11 idag, det är vaaaarmt här haha! Jag ska gå segundo de bachillerato och läsa naturaless, få se hur det går.. jag är nervös! Jag förstår i alla fall mer och mer, även om det inte är mycket ännu.. prata gör mig fortfarande nervös men jag lär mig nya ord varje dag. Idag vill jag gå ut och gå en stund och så tror jag vi ska fixa ett spanskt telefonnr till mig idag! Ordet som har används idag är vale, vale och lite mer vale. Jag förstår ganska ofta, eller ja ibland men oftast vet jag inte vad jag kan svara, så det blir vale!


Labbo

Inga kommentarer: