torsdag 15 september 2011

mi primero dia en Zalima

jag och mi horario :)
Idag har det varit min första skoldag, det kändes som första dagen på gymnasiet all over again haha. Cristina följde med mig till skolan och visade mig vägen dit jag skulle, jag var nästan sist att komma... läraren presenterade mig inför klassen och berättade att jag skulle slå mig ner, jag förstod ingenting.. le och se glad ut, le och se glad ut. Jag slog mig ner och hon började förklara vad som gällde för detta året, detta är ju deras sista år eftersom jag går segundo de bachillerato så det kommer ha massa tentor och liknande. Jag försökte snappa upp nått ord så där, några tjejjor försökte prata med mig men jag förstog ingentingting tyvärr.. le och se glad ut. Men alla var i alla fall jättesnälla, det är klart om det är en ny dag så är ju jag den nya tjejjen, alla andra har känt varandra sen tidigare. La profesora sa i alla fall att vi skulle prata mer efter dem var klara, så hjälpte hon mig och förklarade med en blandning av engelska och spanska, hon sa det att ciencias är ju svårt så om det kommer till nått ämne som är för svårt för mig så ska jag bara säga till så kanske jag kan ändra det till något annat. Sen skulle man välja bland vissa kurser som jag ville läsa, jag valde franska, biologi och fysik... hmm, franska på spanska? Jag har franska som första lektionen i morgon så det här ska bli intressant. Just nu gör jag vad jag kan för att förstå något. Sen ställde jag mig på kölistan för ett jättefint gym här i närheten, den har tennisbanor, pool, gruppaktiviteter och ett jättefint gym, och det var inte så jättedyrt heller. Jag och Cristina sa att att det kan ju vara en bra sak för mig att träffa folk och så, sen pratade jag med mamma och pappa igår i telefonen också då jag hade hemlängtan. De tyckte också att det var en bra idé. Sen mötte jag och Cristina min värdpappas bror när vi var och fikade, han berättade att de finns ett basketlag här i Córoba som jag får spela i, de ska göra ett test med mig för att se min nivå och så... men det skulle också vara jättekul! Det känns skönt att faktiskt börja få lite rutiner och så... gud vad jag ska träna och sporta det här året :) Här är mitt schema för året:

Måndag:
biologi
Spanska
Filosofi
Matematik
Religion
Historia

Tisdag:
Filosofi
Biologi
Kemi
Spanska
Tutoría
Engelska

Onsdag:
Kemi
Filosofi
Matematik
Historia
Historia
Franska

Torsdag:
Biologi
Franska
Kemi
Språk
Matematik
Engelska

Fredag:
Franska
kemi
Biologi
Engelska
Proyecto integrado (hmm.. )
Matematik

Såå, får se hur det går haha. Min lärare var i alla fall supersnäll och hon sa det att eftersom hon inte vet min nivå än, och jag har sagt det att jag pratar poco español så sa hon att vi löser det som det kommer, är det för svårt så ändrar vi om närmare till sociales, men jag ska göra så gott jag kan :) PUSS OCH KRAM PÅ ER I SVERIGE! Om nån i klassen lyckas fjäska till sig en extra kemi, fysik eller biologibok är ni mer än välkomna att skicka hit den, kommer behövas....
SAAAKNAR ER!
MVH
LABBO, PUUULII, LA SUUECA

Inga kommentarer: