torsdag 22 september 2011

skola, plugga, soooova.... zzz...

Dagarna har sett ganska lika ut dem senaste dagarna. Skola, försöka förstå nånting, jag lär mig mer och mer varje dag.. sen ska jag hem och plugga. Jag är fortfarande utan skolböcker vilket jag inte tycker om, jag tror inte heller att professorerna tycker om det heller, så jag måste lösa det på nått sätt. De har ändrat mitt schema så jag ska lära mer filosofi, engelska och lengua i stället för att läsa matte och kemi. Så idag hade jag filosofi och inglés med tjejjerna som går primero och ciencias.. intressant känsla när det är 20 tjejjer som samtidigt försöker säga nånting till en på spanska och man hinner inte uppfatta vad nån säger haha, men de var alla jättesnälla och hjälpte mig. Tydligen är Labolina ett extremt svårt namn att uttala, jag fick heta Lapuli, labulo och massa annat. Fortfarande noll koll på läxor och sånt där, känner mig lite halvborta med jämna mellanrum men det är lugnt hehe... det är bra här. Jag är ju inte här för att få bra betyg, för att lära mig spanska.. och det måste jag komma ihåg eftersom jag alltid har en tendens att glömma bort det. Om en timme ska jag iväg och göra ett baskettest för att se om jag platsar med i nått av lagen här i närheten, en tjej i klassen sa att hon spelade i det laget så det var jättekul! Jag hoppas verkligen att dem ligger någorlunda min nivå så att jag kan spela.. annars får jag hitta nått annat :) Annars rullar det på.. skoldagarna är så intensiva så att så fort jag kommer hem är jag alltid supertrött hehe, blir väll så innan man kommer in i det hela.. idag på vägen hem började en gubba prata med mig och fråga vart jag kom från och massa annat, han tyckte jag ska följa med han hem ... hmm...
Även fast varje dag liknar den andra ganska mycket lyckas det alltid vara nått som ser till att den ena aldrig blir den andra lik haha.

3 kommentarer:

Vera sa...

Hej, jag läste att du precis har åkt till Spanien med IPK. Jag funderar själv på att åka dit nästa år med IPK. Men hur tycker du att det är i Spanien? Jag är själv en jätte blond (naturligt) "typiskt svensk" tjej som antagligen skulle sticka ut massor i Spanien... Är det jobbigt att inte förstå och kunna svara på allt folk säger? Hoppas du svarar! Ha ett grymt kul år! :D

Anonym sa...

Hej Labbo!
Idag har jag och Grim varit hemma igen för han har feber. Han har varit hängig sen vi var i Frankike. Nu har febern gått ner lite så imogon mår han nog bättre. Nu ikväll var jag iväg på ljuskväll i Bäsna trädgård med min mamma och pappa. Vi fick se eldshow, ljusshow med laser, höra körsång, harpa-spel och klarinett. En perfekt kväll + 9 grader och inget regn. Ha det bra i Cordoba.
Hasta la vista! Kram Camilla

Labolina Spång sa...

Vera kul att höra att du funderar på att åka :D Klart du ska!! Jag tycker du lätt ska göra det, klart det är jobbigt ibland så här i början när man inte kan göra sig förstådd och kulturgrejjer som man inte är van vid men jag känner att jag sakta men säkert börjar komma in i rutiner och såå och jag har redan lärt mig massa spanska så även fast jag kanske inte kan prata såå jättemycket än så vet jag att jag är påväg åt rätt håll :) Jag tycker det fortfarande är overkligt att jag är här nu, att jag bor här haha, det kommer nog aldrig sjunka in ;)