lördag 31 mars 2012

Frågor och svar

Åååh, har verkligen tusen frågor. Så då kör vi här. 1. När du gick reda på att du fått en värdfamilj, fick du reda på namnen/hur de såg ut? Hade ni någon kontakt innan du ens åkte? 2. När du väl kom till Spanien, hur kändes första träffen med värdfamiljen? 3. Hur ser din mobilsituation ut? Har du abonnemang eller kör du påladdning varje månad, och vilken mobil har du? Spelar den stor roll i ditt vardagliga liv? 4. Hur mycket pengar sparade du tills resan? Hur mycket gör du av med varje månad? Köper värdfamiljen något åt dig eller betalar du allt själv? 5. Påtal om att betala och inte betala, behandlar värdfamiljen dig som en av sina egna? Eller känner du ibland av att du inte är deras egna barn, så att säga? Om du förstår vad jag menar... 6. Innan du åkte, vad packade du med dig? Hur mycket, en eller två resväskor? Glömde du något i Sverige som du tänkte "fan att jag glömde det där.." när du åkte? Hihi, hoppas du kan svara på frågorna. Kram på dig!!

1. Jag hade lite otur med min ansökningsprocess och fick inte reda på min världfamilj förens den 4 augusti, fem veckor innan jag åkte. Jag fick ett telefonnummer till familjen och fick lov att ringa dem med halvrisig spanska för att fråga om jag kunde åka ner den 10 september vilket var datumet vi hade kollat in. Sen bytte vi facebook och höll kontakt där fram tills jag kom hit. Jag vet att jag fick en familjebild innan, men jag är inte säker om jag visste alla namn i förväg.

2. Jag flög till malaga, sen (galet stolt att jag fixade det) så tog jag mig till malaga tågstation, köpte mig en tågbiljett och satte mig på tåget till Córdoba, det var ett risigt tåg som hade strömavbrott stup i kvarten haha, jag var livrädd! Så jag var inte hundraprocent säker att jag klev av på rätt station men när jag tittade upp på perongen såg jag en svensk och en spansk flagga vifftande, jag var framme. Vi fuskade ganska mycket i början och pratade engelska, men ändå så kommer man in i spanskan ganska snabbt.. det är inte helt säkert att nån i familjen kan prata engelska men i min familj kunde en av döttrarna det.

3. Min mobilsituation är ju intressant hehe. Egentligen använder jag nästan mer min svenska än min spanska telefon. I början när jag kom hit köpte jag en billig spansktelefon som jag kan fylla på, men i slutändan så pratar jag mest med mina vänner här via whatsupp som jag har på min svenska androidtelefon, men det är fortfarande nästan ett måste och ha den andra för att familjen ska kunna hålla kontakt med mig, eller om jag måste ringa/skriva till mina vänner. Min svenskatelefon kan jag bara använda om jag kopplar upp mig till wifi i huset så jag släpar runt på två telefoner, kanske inte det mest smidigaste´.. men det funkar för mig! Samtidigt så spelar jag basket så jag har min tränares nummer och lagkambrater på spanskatelefonen. Skaffa dig ett spanskttelefonnummer så snabbt du kan! Sen får du fundera i fall du använer samma telefon som du har i sverige eller om du köper en ny här, nu kom jag föressten på att anledningen till att jag köpte en ny telefon här var att jag glömde låsa upp min i sverige! Det hade jag glömt bort, den är fortfarande låst till comviq. Men jag tycker det är skönt att kunna skicka iväg sms till föräldrarna och vännerna hemma om vi ska skypa eller liknande.. men det gör man som man vill.



4. Pengarna.. först betalar man som sagt hyra till familjen varje månad vilket ska ligga mellan 300-500 euro beroende på, jag betalar 300 till min famij. Sen betalar man själv all skolmaterial, om du t.ex. skulle behöva åka buss och liknande. Du får inackoderingstilllägg (det högsta, kan läsa mer om det på CSN hemsida) och även studiebidrag varje månad. För mig så har jag spenderat mer pengar än vad jag trodde jag skulle spendera, jag tror det är mycket små saker som växer upp. Samt kanske man vill resa (som jag) och göra utflykter och liknande. Jag sommarjobbade två somrar och har dem pengarna, sen bidrar mina föräldrar med lite också. Jag tror det kan vara bra och lägga upp en plan.. har du mer frågor om ekonomin så är det bara att fråga på.

5. Förstår din fråga fullständigt! På sätt och vis ja och på sätt och vis nej.. det är komplicerat. Jag har sysslor i huset som vilken familjemedlem som helst (hänga tvätt och på fredagar städa köket haha). Min familj är så stor, det finns fem döttrar och ingen som är i min ålder så jag har fått lov att hitta min plats lite på egen hand. Men för mig har det inte gjort nånting och jag lär mig mycket saker från min familj också. Jag tror man får ta familjesituationen som den kommer.

6. Herrejösses jag kommer ihåg när jag skulle packa! kvällen innan skulle mina bästa kompisar komma över för att vara med mig en sista kväll och då hade jag kläderna åt alla håll och kanter! Jag hade inte packat klart för fem öre! Jag hade inte velat fokuserat på packningen den sista veckan, jag var med min familj och mina vänner hela tiden. Jag vet att jag hade tåren i halsen halv 12 på kvällen när pappa och min syster kom upp för att hjälpa mig och vi fick lov att ta bort så mycket saker.. jag förstog inte hur jag skulle klara mig med det. När du packar tänk på vart i Spanien du hamnar! Córdoba är en av europas varmaste städer på somrarna och när jag kom hit var det då över en 40-45 grader på eftermiddagarna, men samtidigt är vintrarna kyliga och hamnar du ännu längre upp kan du vara med om snö och så. Men tänk också att du kommer garanterat shoppa en hel del, det har då jag gjort. Planerar du att hålla på med nån fritidsaktivitet kan du ha det i åttanke redan nu, jag fick lov att skicka ner mina basketskor och löparskor i efterhand, och jag vet tillexempel att en av dem andra svenskarna spelar i en orkester om jag inte minns fel.

Släng på följfrågorna nu! Det är bara kul att få hjälpa till!
Kram på dig!

1 kommentar:

Exchange studentttt sa...

Följdfrågor it is. Angående det där med mobil (den är en väldigt viktig del i mitt liv), så undrar jag - hur tankar man på? Finns det något där det är gratis sms och att ringa inom landet? Eller typ där man har gratis internet på mobilen? (Planerar att köpa en blackberry).

Lite fler saker jag undrar är också, hur är folket? Gästvänliga? Öppna mot nya elever i skolan? Blir man omhändertagen när man kommer till skolan, eller måste man strutta runt själv och försöka lösa allt själv?

Vilka saker i Spanien är dyrare respektive billigare än i Sverige?:) Menar verkligen allt då, kläder, parfym, smink, underkläder, sånt??

Hur var det med hemlängtan och så? Pratar du med din mamma varje dag via Skype eller hur håller du kontakten med familjen?

Har fler frågor, men inga jag kommer på just nu hehe. Kramar på dig.