måndag 2 april 2012

Domingo de Ramos: Malaga edition.

Så jag tog beslutet att börja semana santa i Malaga vilket var det bästa beslutet jag någonsin tagit. Jag kom fram till Malaga själv klockan 11, men var som sagt långt i från ensam. Jag hade inte haft tid att googla dem olika procesionerna och visste egentligen inte vart jag skulle gå.. så jag följde gatan tills jag kom fram till Alameda principal, vilket är den stora centrala bil och bussvägen. Där var det rader med stolar och tv kameror, så jag smet mig väll in lite även fast vakterna inte var så glada haha och inom kort började den första procesionen som heter Pollinica och efter det kom Lágrimas. Läste precis nu att Pollinica är procecionen med flest nazarenos med omkring 1000 styckna. Det var obeskrivligt!

Huerto
 Det var ooobeskrivligt! Jag minns att vi har pratat lite om semana santa under spanska lektionerna i Sverige men det är ju två olika världar, stå precis bredvid los nazarenos, se varenda liten detalj och tradition som har gjort semana santa till vad det är idag. Ska jag var ärliiig så har jag sååå lust att åka tillbaka för en dag. Ikväll ska jag få se några proceciones här i Córdoba med några vänner, det är det att i Malaga så är allt på en sån större skala.. få se vad jag gör.

Innan jag åkte hem fick jag chansen att se Huerto också, dulce nombre skulle komma efter det men det kändes dumt att chansa med tiden och jag gick tillbaka till stationen. Det är synd för dem flesta procesionerna börjar inte förens på eftermiddagen och går sedan på kvälen och intil natttimmarna. Läste att det finns en procesion i Malaga som varar nästan 13 timmar!
Dessa var dem första jag såg, här började precis procesionen, jag älskade den söta lilla flickan.


Inga kommentarer: