tisdag 3 april 2012

Lunes Santo: córdoba edition

Så i går gick jag med några kompisar i klassen för att se procesiones här i Córdoba. Mötte dem klockan 18 och kom hem klockan 12 på natten igen, vi sprang åt alla håll och kanter. Dem var jättefina här också! Det är sån stor skillnad, i Malaga är det på sån stor skala medans här så är det mycket mer intimare eller hur jag ska beskriva det, för här ska dem ta sig igenom små gatorna som finns i la judería. Vi ställde oss vid utanför moskén för att se när dem gick in med allt innanför, vi hade vänner som gick som nazarenos i går så vi gick för att hälsa på dem. Så fick jag se min första tysta procesion också! Ska jag vara ärlig var jag lite rädd. Ni har ju sett bilder på nazarenos redan, dessa var klädda helt i svart och bar ljus, kors eller rökelser, folket på gatorna tystnar helt, ljuset släkts och procesionen har ingen musik eller liknande och har ett kors med jesus korsfäst. Många nazarenos går utan skor och ber under hela procesionen.
Om ni lägger märke till det så finns det en stor skillnad mellan Malaga och Córdoba. Los pasos i Malaga bär männen på axlarna men här i Córdoba som går dem under, så kollar man ordentligt kan man se deras fötter sticka ut. Min värdsyster berättade att hon igår hade sett några män med blod på nacken efter ha deltagit.



Inga kommentarer: