tisdag 27 mars 2012

misa, semana santa y inglés

Idag var det dags för gudstjänst i skolan igen, eller vi hade två. Jag känner mig ganska dum för jag kommer inte ihåg vad den första delen hette, men det var intressant att se! Klassmentorn kom in och började prata om påskveckan och började sen berätta om nånting vi skulle göra nere vi kapellet och alla började skriva ner bönen och allt.. innan vi gick ner frågade hon mig om jag ville följa med och lyssna, och jag tänkte varför inte? Så gick vi ner och satte oss på bänkarna, hälften av flickorna hade ett häfte med texter och jag hängde inte med i början men sen förstod jag vad det var vi gjorde. I kapelett finns det tolv eller tretton kors, vilket var tolv eller tretton texter från bibeln som vi läste upp, varje tjej hade varit styckte och hade du det femte så stog du bredvid det femte stycket. Medans texten lästes upp så gick vi alla ner på knä och ställde oss upp för att be igen innan vi gick ner på knä för den kommande texten.
  Senare på eftermiddagen hade vi "vanlig" gudstjänst, jag tycker alltid det är lika jobbigt för jag är fortfarande inte van med gudstjänsten och jag glömmer alltid bort när det kommer tillfället för kindpussar/handskakning och det blir alltid nån som får dutta mig på axeln hehe. Men det var då intressant!

Sen är det kul att jag nu sitter och hjälper mina klasskompisar med deras engelskauppsatser, men jag tänker att med all den tid dem har lagt ner med att hjälpa mig så är det det minsta jag kan göra för att tacka. Nu har mina vänner omprov i kemi i morgon och jag håller alla tummar för dem! Hoppas det går bra!

Sen får jag den här veckan förhoppningsvis boka mina bussbiljetter till Alicante!!!! En av mina bästa kompisar från Sverige kommer ner för att hälsa på hennes mormor där och jag ska bege mig på en 8 timmars bussresa för att få spendera tre dagar med henne den sista veckan i april. Jag pratade med skolan och det visade sig att jag inte har nå prov, så nu väntar jag bara på att hon ska dubbelkolla det så kan jag äntligen boka! Veckan efter den resan får jag stort sverigebesök med min pappa som kommer ner med sin familj tillsammans med farmor och farfar, efter den härliga veckan är det bara sex veckor kvar innan flyget går hem igen!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hi!
I don't understand Swedish, but i can understand Spanish. Mi colegio hablado mucho ingles. And my favorite languge is English. Can you please write in English or Spanish?