torsdag 8 mars 2012

Los exámenes de la segunda evaluación

Så medans jag befinner mig på biblioteket sitter mina kära vänner i klassrummet och skriver biologiprov. Los exámenes de la segunda evaluación börjar nu. Min vecka ser dock lite annorlunda ut. I dag har min klass prov i biologi och sen franska/tic (jag läser tic), mellan proven så har man hora de estudios eller så kan man befinna sig hemma eller på biblioteket och bara komma för att göra proven om man har en autorización. Eftersom jag inte hade fått nån sån lapp så frågade jag min mentor igår vad jag skulle göra och så gav hon mig lappen som min familj behövde skriva under. Sen när jag kom till skolan i morse dock så var inte min mentor där och skulle inte komma föräns halv 10, så jag kunde inte lämna skolan förän så. Jag behövde ändå prata med min franska lärare, förra veckan gav hon mig ett gammalt franska prov från los primeros som jag fick göra hemma med bok och allt, så pratade jag med familjen i går och berättade det och dem sa det att du bör nog göra klart det tills i morgon om det är då ni har provet. Så det var väll vid midnatt jag fick gå och sova efter att ha gjort klart allt med hjälp av hela familjen. Så i dag lämnade jag provet till min franska lärare, saken var ju dock den att jag förstog aldrig om jag skulle göra provet ändå med min klass (även om jag aldrig skulle kunna skriva någonting), sen när jag lämnade pappret som var det inte föräns jag frågade klart: ska jag göra provet eller inte? Som jag fick svaret att det behövde jag inte göra (eller okej.. det var i alla fall så jag förstod det), hon sa till mig att efteråt kommer jag få detta provet som jag kan göra med boken och så igen.
  Så i dag har jag helt enkelt inga prov och därför befinner jag mig här på biblioteket. I morgon klockan 13.00 har jag prov i historia, la segunda república. Ska jag vara härlig så ser jag fram emot det en aning! Hoppas bara att det kommer vara en sammanfattning av ämnet, så som jag tror och att hon inte kommer med nån helt annan fråga. Men jag gör så gott jag kan. Sen på måndag klockan 13.00 har jag prov i engelska och på tisdag samma tid har jag prov i lengua. Jag kände mig halvstressad över det jag har att göra och då har mina kära vänner sååå mycket mer med tanke på att dem har två prov om dagen och i alla vetenskapliga ämnena. Jag är tacksam över att lärarna har förståelse över att jag inte kan göra alla proven och att vi hittar sätt att lösa det på om det går, i slutändan är jag ju här för att lära mig spanska.

Drömmer mig bort till stranden. Går allt enligt planerna får jag både strand och sverigebesök i slutet på april. Läääängtaaar!:)

Sen har jag fått ett arbete i spanska att göra också. Spansk litteratur hehe! Det är ett stort arbete och mycket att göra, men hon sa att jag hade all tid jag behövde, och att hon var där för att hjälpa mig. Jag ser fram emot det! Spansk historia, spansk litteratur.. nu börjar jag få kulturdelarna också!
När jag har mitt körkort tänker jag definitivt komma tillbaka för att bila runt överallt hehe! Det är såååå fint Spanien!

Sen är min biljett till Sverige bokad! Sen 26 Juni kommer jag hem till Borlänge och kära Sverige. Jag sa till pappa att jag ville ha den bokad så jag slapp fundera mer på det, nu när jag och mina vänner redan börjar bli ledsna över att tiden rinner i väg. Kändes konstigt att få bekräftelsemejlet; malaga-stockholmarlanda. Kommer inte hem föräns sent på natten och sen blir det här bara en dröm..

Inga kommentarer: