torsdag 22 mars 2012

GÅRDAGEN: Almagro, Ciudad Real




Igår så bar det iväg till en by av Ciudad Real, Almagro. Jag åkte med klasserna av primero (letras och ciencias), för att se en teater på en plats där som har mycket historia. Halv 9 på morgonen bar det iväg för en tre timmars bussresa. Sen kommer vi till det självklara, den härliga oturen som alltid följer med mig. Jag satt bredvid en tjej i socialklassen och pratade och lyssnade på musik och började må jätteilla och blev åksjuk, själva grejjen var ju att det var fortfarande två timmar kvar av bussresan. Jag fick sätta mig längst fram med läraren, den älsta tjejjen i min familj var också med som hjälp för det saknade lärare. Vi stannade längs vägen och jag sprang in på toaletten för jag var påväg att spy. Så där var jag på toaltten på en rastplats längs vägen medans några tjejjer i ettan hjälpte mig och höll mitt hår och allt det där. Kanske jag bidrar med lite för mycket detaljer, men sånt här händer väll alla. Tillslut lugnade det sig lite och vi hade ju inget val än att fortsätta, började må dåligt igen längs vägen med vid 12 kom vi fram till Almagro, en liten liten by där det inte var mycket folk.
Vi såg teatern som var jättebra gjord och är väldigt känd i Spanien. Självklart var det ganska svårt för mig att förstå, mina vänner sa till mig att dem använde sig av mer gammalspanska och mycket poetiskt. Sen så hade vi fritid då vi åt lunch i en park och tog massa bilder. Efter det gick vi till ett teatermuseum och kollade in allt det innan det bar iväg hem. Innan hemresan köpte jag åksjuketabletter, jag lutade tillbaka stolen, kröp ner med filten och vaknade upp tre timmar senare strax utanför Córdoba.

1 kommentar:

Bea sa...

Åååh, har verkligen tusen frågor. Så då kör vi här.

1. När du gick reda på att du fått en värdfamilj, fick du reda på namnen/hur de såg ut? Hade ni någon kontakt innan du ens åkte?

2. När du väl kom till Spanien, hur kändes första träffen med värdfamiljen?

3. Hur ser din mobilsituation ut? Har du abonnemang eller kör du påladdning varje månad, och vilken mobil har du? Spelar den stor roll i ditt vardagliga liv?

4. Hur mycket pengar sparade du tills resan? Hur mycket gör du av med varje månad? Köper värdfamiljen något åt dig eller betalar du allt själv?

5. Påtal om att betala och inte betala, behandlar värdfamiljen dig som en av sina egna? Eller känner du ibland av att du inte är deras egna barn, så att säga? Om du förstår vad jag menar...

6. Innan du åkte, vad packade du med dig? Hur mycket, en eller två resväskor? Glömde du något i Sverige som du tänkte "fan att jag glömde det där.." när du åkte?

Hihi, hoppas du kan svara på frågorna. Kram på dig!!