söndag 13 november 2011

IPK: hur det funkar

Fick en fråga för ett tag sen hur det fungerade med Internationella Programkontoret, om det var enkelt att komma med, hur det gick till och liknande. Tror jag aldrig kommer lyckas förklara det särsilkt väl, en svaghet jag har, men på deras hemsida hittar ni all information ni söker, ettårsprogrammet ger möjlighet till studier i Spanien, Frankrike och Tyskland/Österrike. 
 Kravet ligger på att man minst ska ha studerat till steg 2 om jag inte minns helt fel. Chansen att komma med är ganska stor om jag har förstått rätt, självklart beror det ju på hur många det är som söker varje år för man blir antagen under förutsättning att en skola här i Spanien kan hitta en familj åt en, så det ser ju lite annorlunda ut. Nu snart är det dags för ansökningen till 12/13, så finns det frågor och funderingar så ska jag göra vad jag kan för att hjälpa till!

1 kommentar:

Vera sa...

Hej, jag är väldigt sugen på att åka men vet inte om det är värt det.. Du ångrar inte att du åkte eller? Hur är det att bo i en värdfamilj? Är det väldigt svårt med spanskan eller känner du att det börjar släppa nu? Ska du åka hem över exempelvis julen eller måste man vara där exakt hela året? Sedan en sista fråga dom känns lite dum att fråga, men hur mycket måste du betala varje månad? Mina föräldrar är lite negativa till vad det egentligen kostar, de tror att det är jätte dyrt (som att åka till exempelvis USA ett år). Det här blev många frågor, men hoppas du orkar svara! Ha ett fortsatt grymt år!