tisdag 1 november 2011

Frågor & Svar

Från Linn

Hej!


Tänkte bara börja med att säga att jag gillar din blogg :D och din nya frisyr ser fin ut!


Sen så är det så att jag funderar på att åka på ett utbytesår till just Spanien nästa år. Har du tid så har jag några (okejdå, ganska många) frågor om det hela som du kanske skulle kunna svara på?

Varför valde du Spanien? Vilka är fördelarna/nackdelarna jämte mot typ USA?

Om man pluggat spanska tom steg 3 (grundskolan + första i gymnasiet), klarar man sig hyfsat språkmässigt då?


Är det lätt eller svårt att komma in i familjelivet + skollivet i Spanien? Hur behandlar folk en när de vet att man är utbytesstudent osv?


Tack på förhand :D


SVAR;
Hej Lina!

Vad kul att du läser bloggen och att du själv funderar på att åka till Spanien! Ska hjälpa till så gott jag kan med att svara på frågorna.

Självklart har jag länge haft USA tankarna, Spanien hade jag inte ens tänkt på förens detta vart aktuellt. USA var dock inte ett alternativ för mig för att det var ingenting vi hade råd med. Sen första dagen på gymnasiet blev vi informerade om "ett år i Spanien" programmet med Internationella Programkontoret, efter det bestämde jag mig för att det här var vad jag ville göra. Familjen höll med att eftersom jag även kan prata ganska bra engelska redan och USA har en kultur som vi även vet mycket om, tänkte vi att detta skulle bli mycket mera nya lärodommar för mig.

   Jag har pluggat t.o.m steg 3 innan jag åkte. Det är svårt att säga egentligen eftersom varje person är annorlunda och det bror ju på hur bra lektioner man har haft i Sverige. Jag tycker i alla fall steg 3 räcker, det kanske blir lite svårare, men samtidigt är jag ju här för att lära mig språket, var inte meningen att jag skulle kunna det innan. Är man redo för utmaningen så lätt! kör på!
  
  Jag är egentligen förvånad över hur snabbt jag kom in i allt, jag trodde det skulle ta längre tid att få vardagsliv. Jag hade det tufft i början, klart att varje dag fortfarande inte är en dans på rosor men nu börjar det bli lättare, om du hänger med? I början var det många kulturkrockar som jag tyckte var jobbiga och så, men tar man sig tid och lär sig hur det fungerar i familjen så blir det bättre.
  Skolan är det alltid nån som vill säga nått om det så bara är ett hej i korridoren, jag blir lätt ganska blyg när det kommer till att faktiskt prata.. så jag har lite att jobba på. Men man är ju utbytesstudenten så dem har massor med frågor och jag tror du kommer bli väl omhändetagen vart du än hamnar!

Har du nå mer frågor så hör av dig bara! :) Kram!!

1 kommentar:

Linn sa...

Tack så hemskt mkt för svaren :D Jag visste faktiskt inte om det där med Internationella programkontoret, det ska jag absolut kolla upp. Tycker du att det har funkat smidigt med dem? Är det stor eller liten chans att man blir antagen?