lördag 19 november 2011

Frågor & Svar

Från Vera:

Hej, jag är väldigt sugen på att åka men vet inte om det är värt det.. Du ångrar inte att du åkte eller? Hur är det att bo i en värdfamilj? Är det väldigt svårt med spanskan eller känner du att det börjar släppa nu? Ska du åka hem över exempelvis julen eller måste man vara där exakt hela året? Sedan en sista fråga dom känns lite dum att fråga, men hur mycket måste du betala varje månad? Mina föräldrar är lite negativa till vad det egentligen kostar, de tror att det är jätte dyrt (som att åka till exempelvis USA ett år). Det här blev många frågor, men hoppas du orkar svara! Ha ett fortsatt grymt år!


Svar:
Heej! Det är värt att åka!! Jag ångrar inte alls att jag har gjort det, det är självklart att jag har dåliga dagar och dagar jag längtar hem till min familj och mina vänner, men jag har ganska bra kontakt med familjen och vännerna och jag vet att dem är med längs vägen eller hur man ska säga. Att bo i en värdfamilj är definitivt en intressant upplevelse, för mig tog det tid att vänja sig och det är fortfarande dagar jag tycker det är ja.. annorlunda. Det är bara att lära sig hur man ska hantera dem dåliga dagarna.
   Äntligen börjar det släppa med spanskan! Jag tror det är viktigt att låta det ta den tiden det tar och inte stressa över att man inte kan prata mycket, du skulle ha hört mig dem första dagarna.. mitt ordfråd bestod då till mesta del av: vale, no entiendo osv. Jag står inte och säger att jag pratar flytande nu, men nu börjar jag kunna prata hyffsat och ha kul vilket känns som huvudsaken.
  Det är inte obligatoriskt att vara här hela året, jag bestämde innan jag åkte att jag inte ville åka hem till Sverige under julen för att för mig skulle det vara för svårt att åka tillbaka tror jag. Troligtvis blir jag och spendera hela jullovet med min spanskafamilj och kanske göra nån småresa här och där. Min pappa kommer ner nu i November och min mamma i Januari, så på så sätt får jag ju se min familj. Hade inte dem kommit ner dem här datumena kanske det hade varit en annan sak för mig.
  Finns ingen dum fråga!! Jag frågade runt om exakt samma sak innan jag ansökte. Jag betalar 300 euro varje månad till min familj, det är olika beroende på vart man bor och om jag inte minns fel så är det familjen som bestämmer hur mycket, men det får inte vara mer än 500 euro per månad. Har du mer frågor så är det bara att höra av dig!!! :)
Kramar
Labolina

2 kommentarer:

Vera sa...

Tack för svaren! Det är skönt att få höra lite från någon som är mitt uppe i utbytet :)

Lovisa sa...

Skulle vilja börja med att säga att jag diggar din blogg skarpt, keep on going girl! Sedan har jag faktiskt också lite frågor om hur mycket pengar det faktiskt går åt. Hur mycket får man i inackorderingsbidrag? På IPK:s hemsida står det att bidraget är på 1190 kr, men när jag kollade på CSN så står det att man får 2350 kr om skolan ligger mera än 1300 kilometer ifrån hemmet... Vilket är rätt?
Undrar även lite om hur mycket försäkringen kostar... Då jag är mitt uppe i en övertalningsperiod där mina föräldrars största motargument är just att det är dyrt, skulle jag behöva få lite klarhet i hur dyrt det kommer att bli. Hoppas du har tid att svara någon gång, och ha det bäst i Spanien!