måndag 7 maj 2012

el alcázar de los reyes cristianos




Idag gick vi till el alcázar de los reyes cristianos, vilket är utan tvekan en av mina favoritplatser här i Córdoba. Det byggdes på 1300 talet på order av Alfonso XIII, och var platsen där dem kristna kungarna stannade när de var på besök, på senare tid användes det dock till fängelse och efter det dekorerades det med en fantastisk trädgård. Det har stora dammar, vilket är en klassisk vykortbild från Córdoba. Min familj som själva är trädgårdsintresserade tyckte mycket om besöket och min bror underhåller sig enkelt bland guldfiskar, vatten och busklabyrinter.

Vi hade mer tur med vädret idag, i går kväll sprang jag och pappa till en livsmedelbutik där vi handlade i december när dem var här. Så vi delade på ett paraply i spöregnet medans vi sprang igenom torgen för att komma fram. I morse när vi vaknade var det dock uppehåll och så fort solen kom fram steg värmen rejält. De har ju haft hemskt otur med ovädret, det står at det ska bli löver 30 grader till slutet på nästa, när jag kommer tillbaka från Malaga och dem har åkt tillbaka till Sverige. Det vart dock härlig spanskvärme idag och det lovas i morgon igen. Planen är att kolla på los patios här, vilket är en stor tävling här i córdoba när man tävlar om den mest vackraste terrassen. Meningen var att vi skulle kolla på den idag, men efter flera dagars regn ville alla turister samma sak och köerna var gigantiska för att komma in, dock hoppas vi att eftersom i morgon så jobbar spanjorerna blir det bara turisterna som vi får "slåss" med.


Inga kommentarer: