torsdag 21 juni 2012

Frågor & Svar

Från Tilda:


Tack så jättemycket!! Det här var verkligen till hjälp! :)

Jag undrar dock om det här med hur mycket spanska du hade läst innan. Du skrev att du hade läst steg 4, men om du är 94:a borde du väl precis ha gått ut 1:an när du åkte och i 1:an läser man väl steg 3? Det gjorde jag på min skola i alla fall. ;)

Vad det är som ingår i priset man betalar? Är det mat också eller är det bara att man får en familj att bo hos?

Sen undrar jag också hur ansökningen går till. Kommer alla som ansöker med eller är det bara ett visst antal? Jag har sett att man ansöker i november/december men när får man veta om man är medtagen, och när får man veta vilken familj man kom i? :)

Kram! :)





Svar:


Ledsen att det tog så lång tid att svara! lånade ut min dator igen. På min skola läste vi steg 4 i ettan i alla fall, jag började läsa franska i sexan men bytte ganska snabbt till spanska och fortsatte med det efteråt. 


Mat ingår också hos familjen! :) 


Det beror på från år till år, de strävar ju efter att alla ska få komma med och jag tror att nästan alla gör det. Man börjar med att fylla i ansökningspapperna och skriva ett personligt brev på spanska, blir du accepterad efter det så väntar intervju i början på året (eller så gör alla det, jag kommer inte exakt ihåg). Själva grejjen är att det är din skola i spanien som ska hitta värdfamilj, så organisationen kan sätta dig på en skola och sen är det upp till skolan att hitta en värdfamilj, så du är accepterad med förutsättning på att dem hittar det. Jag hade bekymmer med det, jag vart accepterad men jag fick vänta hela sommaren utan att veta om jag skulle börja tvåan eller åka till spanien, men sen så i början på agusti fick jag samtalet om att de hade hittat en familj åt mig och fem veckor hade jag på mig att packa hehe! Jag var först utsatt på en annan skola men eftersom de inte kunde hitta nån så började man leta på andra ställen, organisationen gör så gott de kan. Så familjebeskedet kan komma när som helst och om du är accepterad i programet har jag för mig kom i mars eller nått sånt!!

Inga kommentarer: