tisdag 12 juni 2012

Frågor & Svar

Från Tilda:


Hej! Jag är sugen på att åka till Spanien som utbytesstudent 13/14 och jag hittade din blogg för några dagar sen och sitter nu och läser igenom i stort sätt hela. ;) Jag har några frågor som jag skulle bli glad om du orkar svara på! :) Hur är din spanska nu jämfört med innan? Känner du att du kan prata utan bekymmer nu eller är det så att du måste tänka innan du säger något? Hur fungerar skolan? Jag har förstått att du inte gör slutproven, men du gjort andra prov som klasskompisarna har gjort? Och får du mycket hjälp och så om du behöver det? Hur mycket kostade det att åka dit? Tack på förhand :)


Hej Tilda! 


Jag är ledsen att jag inte har svarat tidigare, lånade ut datorn till en kompis. Min spanska nu jämfört med innan är galet stor skillnad, jag hade läst steg 4 som jag fick mvg i, men det är en sak att vara i klassrummet och kunna presentera sig på spanska och läsa texter. När jag kom hit den 10 september så förstod jag knappt ingenting och kunde inte prata heller för den delen, jag ringde hem och undrade hur jag för gudsskull skulle kunna göra det här. Nu är det två veckor kvar och spanskan är inte längre ett problem, självklart så kommer det fortfarande grammatikfel med jämna mellanrum men det handlar mest om småsaker.. förstår gör jag utan problem och även om det kräver lite mer att prata så kan jag göra det också utan större bekymmer, vill jag få någonting sagt så går det. Nu låter det som jag sitter och skryter haha, men jag är bara så stolt att jag kommit från att inte kunna förstå någonting till att nu sitta och skratta i timmar med mina vänner. Beror helt på från person till person, jag tror jag var en av svenskarna som kunde mindre spanska när vi åkte. Men det är som alla säger att det är nu mot slutet som spanskan inte är ett bekymmer. Man kommer in i det där läget då man tänker och drömmer på spanska tillslut. 


Skolan beror helt på vart du hamnar, jag tror det är bra att sätta sig ner ordentligt att prata med din mentor eller lärare som du har så man får det klart från första början.. för ansvaret ligger mer på dig och jag tror du kan vara så engagerad som du egentligen vill vara. Lärarna sa att de var förvånade hur engagerad jag var, men samtidigt så kände jag att det var inte möjligt att göra alla proven, och jag kände att stressen med alla ämnena så fick jag tillslut inse att jag var här att lära mig spanska vilket jag har gjort!!! Jag känner att man får ta mycket ansvar på egen hand, så det kan va värt att ha i åtanke, jag fick springa och prata med lärarna i alla ämnena för att fråga exakt vad jag skulle göra.. men samtidigt hade jag min personliga mentor som jag alltid kunde springa till och fråga om det var något. Problemet var mest för mig i början och lyckas med allt det där eftersom jag som sagt inte kunde prata spanska särsilkt bra men med tiden så blev det lättare och lättare. 


hmm.. ekonomin, jag är inte rätta personen för att svara på den frågan. Planerar du att åka med Internationella programkontoret? Man får inackoderingstillägg och studiebidrag varje månad, en hyra till värdfamiljen betalas varje månad som ligger mellan 300-500 euro tror jag (jag betalar 300), sen betalar man själv skolmaterial som t.ex. böcker och liknande. Nu är det så att jag har nog shoppat alldeles för mycket haha, rest har jag också gjort. Så jag tror att året inte behöver gå på så mycket, men att ha i åtanke att du kommer shoppa ganska mycket, vilja resa och liknande. 

Hör av dig om du har mer frågor!! :) 
kram
Labolina

1 kommentar:

Tilda sa...

Tack så jättemycket!! Det här var verkligen till hjälp! :)

Jag undrar dock om det här med hur mycket spanska du hade läst innan. Du skrev att du hade läst steg 4, men om du är 94:a borde du väl precis ha gått ut 1:an när du åkte och i 1:an läser man väl steg 3? Det gjorde jag på min skola i alla fall. ;)

Vad det är som ingår i priset man betalar? Är det mat också eller är det bara att man får en familj att bo hos?

Sen undrar jag också hur ansökningen går till. Kommer alla som ansöker med eller är det bara ett visst antal? Jag har sett att man ansöker i november/december men när får man veta om man är medtagen, och när får man veta vilken familj man kom i? :)

Kram! :)