söndag 8 januari 2012

La cabalgata y los reyes magos

I Spanien finns det en tradition inför los reyes magos som heter La cabalgata de los reyes magos, vilket är en storparad genom hela stan där det kastas ut karameller till publiken och orkestrar spelar. Det var jättekul och spännande att se! Jag höll på att prata med en annan kompis här på datorn och glömde bort tiden den dagen (5 januari) så det slutade med att jag själv sprang ut i lagom tid för att se paraden, sen är det ju självklart att mina batterier dog så fort jag kom fram men jaja.. jag fyllde fickorna med karameller haha! Jag tyckte det var helt otroligt hur mycket godis dem kastade ut och hur storslaget allt var, men med krisen som landet befinner sig i var det här tydligen i det minsta skicket. Jag var i alla fall nöjd! Senare på kvällen så var alla barnen hemma själva, vi hade en amerikanare över som stannade och åt och kollade på film med oss. Hon ska bli min lärare i engelska från och med i morgon haha, eller ja om jag har fattat rätt så ska hon ha en av tre engelska lektioner i veckan.. tror hon ska hålla mer i pratdelen. Det är bara konstigt att se henne som en lärare efter vi ha suttit och kollat på film tillsammans, hon är i samma ålder som min storasyster dessutom! Hon verkar jättesnäll.

Sen innan jag gick och la mig var det dags att putsa skorna, egentligen så vet jag fortfarande inte vad det är som ligger bakom den delen av traditionen men alla i hemmet putsar skorna och ställer fram dem tills det att dem tre vise männen kommer på natten.
   Den 6 januari blev vi väckta av föräldrarna och intaga till el salón där presenter hade lämnats till alla, till och med mig. Fick knästrumpor till basketen för när det är kallt, en tröjja att springa i, nån specialsporthanduk haha, och bläckpennor i bra märke. Superförvånad och glad!

Resten av tiden har inte varit så värst mycket.. sista dagen på lovet! Sen börjar skolan och på lördag kommer mamma hit! Tiden har gått så fort så det var för nån dag sen jag faktiskt insåg det och gick till stationen för att köpa mig min biljett till Malaga. Känns konstigt att inte alls vara nervös över att hoppa på tåget till Malaga, känner mig lite resvan haha.. dessutom var det ju inte länge sen jag var där!

Jag kan ju låtsas som att jag just nu inte sitter med engelska läxa som ska vara klar tills i morgon haha! Jag lyckades lägga till en annan kompis på washupp på telefonen så det slutade med att jag sprang över till hennes hus, vi är nästan grannar, för att låna ett usb minne av henne. Det var jättekul att se henne för vi har inte setts på hela lovet! Som jag sa innan är jag nog den ända som längtar till skolan, men det döljer jag inte.. jag är likadan i Sverige också. Det är ju i skolan man har dem där stunderna, sen ska det bli intressant att se om jag förstår något mer under lektionerna efter två veckors jullov. Förhoppningsvis förstår jag mer.

För första gången sen jag kom hit fick jag mig en bra springrunda! Vet inte vad som bar mig åt men jag ville så gärna sticka ut och springa, så vid sjuåtta tiden på kvällen när det var alldeles mörkt så stack jag ut. Fortfarande superglad över att det gick utan problem, med håkan hellström och mando diao i öronen var jag ju nästan hemma.. saknade bara min käraspringpartner!!

MORMOR KRYA PÅ DIG!!

6 kommentarer:

Elin sa...

Låter som du hade ett riktigt roligt lov, härligt!!:-) har min första lektion just nu jag, men kändes faktiskt inte så drygt att gå upp imorse ändå, skönt med vanliga dagar och få in vanorna ;-) gud vad skönt det låter med att springa ute, här är de så halt att man knappt kan gå ute.. Saknar också min springkompis, vi kör i sommar igen!:-)) kramar!<3

Anonym sa...

Dear Labolina,
My name is Helle Kiilerich and I work for the language portal bab.la.
Every year we organize the “Top 100 International Exchange and Experience Blogs” competition (also known as IX12). We are looking for the top 100 blogs about life abroad because we really enjoy bringing the exchange blogger community together. Last year we had 220 participants and close to 5.000 votes. You can see the last year results here:
http://en.bab.la/news/top-100-international-exchange-experience-blogs-2011
Your blog has been nominated and will enter the competition unless you tell us not to. The nomination period goes from January 16th to January 29th, 11:59 p.m. CET (German Time). Feel free to tell other bloggers about the competition or nominate another blog yourself. Voting starts on January 31st and goes till February 12th, 11:59 p.m. CET (German Time). Results will be published February 14th. The winners will be decided based on user votes.
If you don’t want to be included in the nomination list, please let us know by sending an email to virginia@bab.la and we won´t contact you again. You can also contact us if you have any further questions about the competition.

Kind regards,
Helle Kiilerich
On behalf of bab.la and the Lexiophiles language blog

Anonym sa...

IX12 - Reminder nominations

Hello Labolina,

Just a quick reminder about the “Top 100 International Exchange and Experience Blogs 2012” (IX12): The nomination phase ends this Sunday (January 29) at 11:59 p.m. German time. In case you want to nominate a fellow blogger/friend - just send me an email with the URL and I'll take care of the rest.

The voting phase will start on January 31 and go until February 12. I will send you an email with all relevant information that day so you can spread it amongst your friends and promote your blog!

If you have any further questions about the competition you can contact me by e-mail.


Best,

Virgínia
on behalf of bab.la and the Lexiophiles language blog

Anonym sa...

IX12: Voting starts today!
Dear Labolina,

We wanted to let you know that the voting phase for the IX12 (International eXchange and eXperience) blog competition starts today. Your blog is listed with its page title in the list (sorted from A to Z) here:
http://www.lexiophiles.com/english/vote-for-your-favorite-ix12-blog

Any user may vote once until February 12 when voting ends. The blogs will be ranked according to number of votes and the winner will be announced on February 14.

In order to improve your chances of winning, we recommend you spread the word through your blog, to your users, family and friends so they can vote for your blog.
We wish you good luck!

Virgínia
On behalf of bab.la and the Lexiophiles team

Anonym sa...

IX12 - Voting ends February 12

Hello Labolina!

This is just a quick reminder that voting for IX12 (International Exchange & Experience Blog Competition) ends on February 12, 11:59 PM German time.

We have received over 7,000 votes so far! There is still time to get your blog on top of the list - just keep promoting it amongst your readers.

The top 100 blogs will be announced on February 14th.

Wishing you good luck,

Virgínia
on behalf of bab.la and the Lexiophiles language blog

Anonym sa...

Dear Blogger,

We have just released the results of the IX12 blog competition. We had 239 participating blogs this year and unfortunately you didn't make the top 100 list. Nonetheless, we are proud of every blogger sharing his or her experience on living abroad! We have read many wonderful stories and wish we could switch with you. Keep on blogging!

You can find the results here:
http://en.bab.la/news/top-100-international-exchange-experience-blogs-2012


Best,

Virgínia Rodrigues
on behalf of bab.la and Lexiophiles team