måndag 2 januari 2012

Frågor & Svar

Den här frågan kom för evigheter sen, så jag ber om ursäkt att jag inte har svarat innan!!

Från Lovisa:

Skulle vilja börja med att säga att jag diggar din blogg skarpt, keep on going girl! Sedan har jag faktiskt också lite frågor om hur mycket pengar det faktiskt går åt. Hur mycket får man i inackorderingsbidrag? På IPK:s hemsida står det att bidraget är på 1190 kr, men när jag kollade på CSN så står det att man får 2350 kr om skolan ligger mera än 1300 kilometer ifrån hemmet... Vilket är rätt? Undrar även lite om hur mycket försäkringen kostar... Då jag är mitt uppe i en övertalningsperiod där mina föräldrars största motargument är just att det är dyrt, skulle jag behöva få lite klarhet i hur dyrt det kommer att bli. Hoppas du har tid att svara någon gång, och ha det bäst i Spanien!

Svar:
Tack så hemskt mycket! Det där med inackoderingstillägget gjorde mig också förvirrad, jag får i alla fall 2350 kr som det stog på CSN, viktigt att fylla i alla papper ordentligt. Sedan får man ju även studiebidraget, hyran varierar lite men får inte överstiga 500 euro om jag minns rätt, för mig ligger den på 300 euro vilket nästan inackoderingstillägget täcker. Försäkringen minns jag inte, ska kolla med pappa som fixade det vad den gick på. Jag tror inte det året behöver gå på så mycket, men det är klart att man måste räkna in alla små detaljer. Hoppas du kommer iväg!!

2 kommentarer:

Lovisa sa...

Tack för svaren! Låter kanon! Och det gör ju ingenting att det dröjde eftersom jag ändå tittar in här lite då och då :) Hare gött!

Sofia sa...

Hejsan! :D Jag undrar lite hur mycket din spanska har förbättrats av att åka till Spanien? :P Pratar du ungefär lika bra engelska som spanska eller är det en stor skillnad? ^^ Tacksam för svar! :D //Sofia