söndag 6 juli 2014

Nytt land, nya äventyr

Det är svårt och tänka sig hur långt man har kommit från den dagen då jag, 17 år, satte mig på planet ensam till Spanien. Året passerade snabbare en man någonsin hade kunnat föreställa sig och innan man visste ordet av det befann man sig åter igen vid Dalarnas landskap. 

När man väl befann sig hem var det bara att inse faktum, det var fortfarande två år kvar av gymnasiet för min del. Med lite halvnervösa steg fick jag vinka lite snabbt åt mina gamla klasskompisar medan jag följde efter dessa nya människor som skulle vara min nya klass. Låt oss säga att dem år kvar jag hade kvar på skolan i Sverige passerade minst lika snabbt och helt plötsligt var det min tur att få dra på mig den vita klänningen, stolt placera mössan på huvudet och sjunga studentsången tillsammans med mina vänner. Den 11 juni 2014 tog jag studenten. 

Så nu sitter jag här nästan en månad senare. Många av mina vänner sitter med ångest i väntan om högskolebesked, låt oss säga att det gör inte jag. Återigen sitter jag med mina väskor packade och ska en gång till bege mig ut på äventyr. JAG SKA TILL AUSTRALIEN. Hela processen har varit galen, från dagen då vi småpratade om idén, till dagen då jag skickade in ansökan och ända fram tills idag när jag nu sakta börjar inse att på lördag flyger jag till Brisbane. BRISBANE.

Jag ska studera, bachelor of biomedical science för att vara exakt. Som hela spanienresan så var detta en relativt spontan idé. Jag vet att det här kommer vara så sanslöst svårt och inte likt något annat jag gjort förut, men det kommer bli så himla spännande. Skillnad från spanienresan där jag gott och väl hade sparat undan pengar (samtidigt som studiebidrag och inackoderingstillägg täckte det mesta), står jag nu med CSN lån. Jag kan säga redan nu att det finns en liten risk över att allt inte kommer att lösa sig ekonomiskt under dessa tre år, i sånna fall är jag tillbaka om 6 månader. Jag känner i alla fall att jag kan inte förlora på det här, måste jag åka hem efter ett halv år så har jag i alla fall fått 6 månader i Australien vilket är mer än jag någonsin har kunnat drömt om. Det här blir ett äventyr. 

Vid det här tillfället har nog denna blogg redan runnit ur sanden från dem mer aktuella utbytesstudentsbloggarna som finns, jag tänkte bara att det här kunde bli ett fint avslut på denna blogg. För faktum är att jag hade aldrig kunnat göra detta om det inte hade varit för mitt år i Spanien, finns inte en chans att jag hade vågat. Nu tror jag garanterat att jag kommer vara minst lika nervös som då när jag väl står på Arlanda och ska bege mig av till Australien, men efter ett år där och alla fantastiska äventyr och vänner man hittat så inser jag hur kul det skulle vara att få upptäcka ett nytt land och bege sig av på nya äventyr. 

Om det var något jag uppskattade i efterhand så var det denna blogg, hur häftigt det var och gå in och se vad man gjorde en specifik dag eller hur mycket man faktiskt lärde sig på ett år. Så det fanns ingen tvekan om att jag ville göra en ny för denna resa. Jag kanske kommer vara nedgrävt i kemiböcker och inte uppdatera lika konstant men det är i alla fall någonting. 

Så om ni vill gå in och läsa den så får ni jättegärna, nu när jag inser att det snart är dags för flytten kanske jag ska börja skriva något där också! 

http://labolinainaustralia.blogspot.se/

Oavsett om du är påväg till Spanien, funderar på att åka, redan kommit hem eller bara drömmer dig bort så önskar jag dig lycka till med allt! Mejla om du har en fråga, jag är bara glad om jag kan hjälpa till :) 

Inga kommentarer: